Posts in Category: Indien

Indien – mycket av allt!

Taj Mahal

Indien är mycket av det mesta säger de som varit där och efter att själv ha besökt landet tillsammans med min tjej kan jag inte göra annat än att hålla med.

Vi flög in till Bombay (även känt som Mumbai) en eftermiddag och hamnade i vad jag trodde var rusningstrafiken på väg från flygplatsen till vårt hotell. Dock hade jag fel – det visade sig att rusningstrafiken inte var något annat än helt vanligt trafik – som pågår varje dag hela dagen året om. Helt underbart om än helt galet om du frågar mig!

Innan vi åkte hade vi läst på om detta med maten och att många blir magsjuka när de åker till just Indien. Vi hade därför bestämt oss för att gardera oss genom att köpa tabletter från apoteket och dessutom genom att bestämma oss för att inte äta kött när vi var i landet.

Att också se till att man bara äter från riktiga restauranger även om gatuförsäljare har mat som ser frestande ut är ett annat tips vi tog till oss. Om våra regler verkligen hjälpte eller ej är ju svårt att svara på men vi blev inte magsjuka så man kan ju alltid hoppas att de gjorde skillnad.

Det fanns ett par saker vi verkligen ville se under vår tid i Indien så redan dag två i Bombay gjorde vi slag i saken och bokade en resa till Taj Mahal. Det är ju trots allt ett världskänt resemål och vi visste inte om vi någonsin skulle få chansen att se det igen så vi är verkligen glada att vi gjorde det. Efteråt var vi båda överens om att vårt besök var en av höjdpunkterna på resan.

Kerala

Innan det var dags att fara hem tog vi också en resa till Kerala, berömt för sin yoga samt båtturer. Min tjej gillar verkligen yoga och eftersom jag älskar henne bestämde jag mig för att hänga med. Kerala var väldigt annorlunda från Bombay och där fanns många fler turister, så det var på både gott och ont kan man säga. Vi gillade verkligen att det var mer avslappnat än de största städerna i Indien.

Jag kan verkligen rekommendera att resa till Indien om man är intresserad av att uppleva en annorlunda kultur. En dag hoppas jag att jag har möjlighet att återvända själv och då hoppas jag få se ännu mer av de södra delarna av landet.